ĆWICZYMY MOWĘ W DOMU
RADY DLA RODZICÓW
- STAŁA PORA ĆWICZEŃ
Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi zajęciami, np. ćwiczymy zawsze po obiedzie lub wieczorem przed dobranocką.
- KRÓCEJ ALE CZĘŚCIEJ
Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień i długo. Krótkie, ale częste ćwiczenia są znacznie skuteczniejsze od tych długich i sporadycznych i przede wszystkim nie są tak nużące dla dziecka, które nabierała nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.
- NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
Wybierz dla dziecka najbardziej atrakcyjną formę ćwiczeń. Wykorzystuj ulubione zabawki, które np. będą ćwiczyły razem z Wami. Możesz użyć przygotowanych z dzieckiem materiałów (pokolorowanych przez nie obrazków, zbudowanych z kloców budowli) lub też wykorzystać gotowe książeczki. Zaangażuj się w zabawę, bądź autentyczny, wtedy dziecko z pewnością będzie chciało w niej uczestniczyć. Wasz wspólnie spędzony czas to dla dziecka największy dar, a przy okazji budowanie więzi rodzinnej.
- ŁAP OKAZJĘ
Wykorzystuj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji: np. na zakupach pobawcie się w szukanie produktów zawierających ćwiczoną głoskę; na spacerze dmuchajcie razem dmuchawce, a w kąpieli bańki mydlane. Dużo zależy od Twojej inwencji!
- ĆWICZMY RAZEM
Ćwicz razem z dzieckiem. Ćwicz razem z dzieckiem! W domu to Ty jesteś nauczycielem i wzorem do naśladowania. Robienie śmiesznych minek przed lustrem, nie tylko pomoże ćwiczyć buzię, ale doskonale wzmocni Wasze więzi. Postaraj sie mówić wyraźnie, gdyż to dzięki Twojej prawidłowej wymowie terapia może być o wiele bardziej efektywna.
- CIERPLIWOŚĆ I KONSEKWENCJA
Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie zniechęcaj się początkowym brakiem postępów. „Nie od razu Rzym zbudowano”. Czasem mijają długie miesiące zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych zawsze procentuje.
- O MOTYWACJI
Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale! Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa swoje „kryzysy” i gorsze dni podobnie jak my - dorośli. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i wzmacniać. Najlepiej zacząć od samych siebie! Jeśli chęć do ćwiczeń spada, warto poszukać nowych materiałów, ciekawych ćwiczeń i zabaw lub poprosić o pomoc logopedę. Własnoręcznie przygotowane lub wymyślone aktywności to połowa sukcesu.
- NAGRODY
Pamiętaj, że dziecko ciężko pracuje, aby nauczyć się nowego sposobu mówienia. Chwal je nawet za najdrobniejsze osiągnięcie, ciesz się jego sukcesami. To dla dziecka największa nagroda i niezwykła motywacja. Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne „Brawo! Bardzo dobrze!”. Po zakończonych zajęciach może to być naklejka, pieczątka w tabeli motywacyjnej lub obrazek. Po osiągnięciu pewnego etapu (np. po uzbieraniu określonej liczby naklejek) możemy „zafundować” dziecku wyjście do kina, na basen, do sali zabaw.
- KONTAKT Z LOGOPEDĄ
Bądź w stałym kontakcie z logopedą prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń i uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.
- CZAS
Terapia logopedyczna to nie "czary-mary". Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna mowa i sprawna komunikacja!
Opracowanie:
Logopeda Jolanta Idzikowska