Edukacja domowa na 14 maja

Ćwiczenia gimnastyczne
Potrzebna jest wstążka lub pasek kolorowej bibuły
- Dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, kiedy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, kiedy nagranie muzyki jest ciche.
https://www.youtube.com/watch?v=x463zoWpiVI
- Przy muzyce dziecko swobodnie tańczy i porusza paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układają na podłodze z bibułki dowolne kształty.
- Dziecko układa na podłodze koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
-  Dziecko wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie i łapie ją tuż nad podłogą.
- Dziecko chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.
-  Dziecko przekłada bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.
-  Dziecko jest lustrem, które odbija ruchy rodzica, naśladując je.
- Dziecko dmucha na pasek bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
- Dziecko zgniata bibułkę w kulkę, rzuca przed siebie i podąża jej śladem. Na koniec wrzuca kulki do miski.
- Dziecko rytmicznie maszeruje dookoła pokoju  przy nagraniu marszowej melodii https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo
Podczas przerwy w grze przykuca i wyskakuje w górę.
 
Kolorowy most – zabawy badawcze inspirowane wierszem
jeśli są w domu farby w kolorach: czerwonym, niebieskim, żółtym, pomarańczowym, fioletowym, zielonym, granatowym to można je wykorzystać.
• R. recytując wiersz, maluje jednocześnie farbami akwarelowymi barwne łuki, zaczynając od dołu.
Tęcza ma siedem kolorów, kolorów siedem ma.
 Wymienił je Karolek, wymienię je i ja.
 Kolor fioletowy pierwszy przyszedł mi do głowy.
 Granatowy kolor ciemny dla oka jest przyjemny.
Za nim będzie błękit jak błękitne niebo. Potem zieleń traw.
 Nie pytaj mnie, dlaczego.
Barwa żółta jak słoneczko i pomarańczowa,
na końcu czerwona – i tęcza gotowa.
 • Rozmowa na temat wiersza.
- Ile kolorów ma tęcza? Jakie kolory występują w tęczy? Obok jakiego koloru znajduje się np. kolor pomarańczowy? R. pyta również o położenie innych kolorów.
• Wyjaśnienie zjawiska powstawania tęczy. Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swojej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most.
• Poszukiwanie kolorów tęczy. Utrwalanie barw podstawowych i barw pochodnych. Potrzebne są trzy koła wycięte z bibuły, w kolorach podstawowych: żółtym, czerwonym i niebieskim. Dziecko nakłada je na siebie. Obserwuje pod światło powstałe kolory pochodne i je nazywa: fioletowy, zielony, pomarańczowy. Przypominają, jakie kolory należało ze sobą połączyć, aby je otrzymać.
 • Przeprowadzanie doświadczeń Czarujemy tęczę. Potrzebna jest płyta CD, małe lusterko, kubek z wodą.
- Dziecko bierze do rąk płytę CD i ustawia ją tak, aby odbijało się od niej światło słoneczne. Obserwuje, jaki będzie miało ono kolor. Wyciąga wnioski.
-  Dziecko wkłada do szklanki małe lusterko, ustawiając je tak, aby z jednej strony było oparte o dno, a z drugiej strony – o ściankę (musi być pochylone). Wypełnia szklankę wodą do ¾ pojemności i ustawia ją tak, aby promienie słońca padały bezpośrednio na powierzchnię lusterka. (Jeśli nie ma słońca, można do tego celu użyć latarki). Obserwuje   kolory odbijanego światła (najprawdopodobniej pokaże się ono na suficie). Wyciąga wnioski.
 
 
 

czwartek, Maj 14, 2020