Edukacja domowa na 7 maja

Wprowadzenie do tematu
 – Powitanie warszawskiej Syrenki.
R. trzyma w ręce sylwetę warszawskiej Syrenki (w załączniku) mówiąc:
Warszawska Syrenka dzisiaj nas odwiedziła.
 Do polskiej stolicy wszystkich zaprosiła.
R. pyta: Co oznacza słowo: stolica?
Następnie wspólnie odnajdują na mapie(w załączniku) Zduńską Wolę, i stolicę Polski – Warszawę. Sprawdzają, jak daleko jest Warszawa . Podaje dzieciom odległość w kilometrach (ok. 200 km). Informuje, ile czasu potrzeba na taką podróż, gdyby dzieci jechały do stolicy, np. samochodem, autobusem, pociągiem, leciały samolotem. Samochodem ok 2,5 godz.
•R. proponuje podróż do stolicy; zabawa ruchowa.
R. wkłada do pudełka kartoniki z napisami: samolot, auto, rower, kolej.  Dziecko losuje jeden kartonik  a następnie porusza się w odpowiedni sposób, odbywają podróż do Warszawy, np.: samolotem – biega z rękami wyprostowanymi w bok, naśladuje lot samolotu; jedzie pociągiem, wymawiając rytmicznie sylabę: tur, tur, tur; autem – naśladuje trzymanie kierownicy i biega w różnych kierunkach; rowerem – kładzie się na dywanie, podnosi do góry obie nogi i pedałuje. Podczas podróży dziecko porusza się różnymi środkami lokomocji, przesiada się.
 • Wycieczka po Warszawie. Wspólnie z rodzicem dziecko ogląda fotografie Warszawy (w załączniku).
Budujemy miasto – zajęcia matematyczne
Budowanie osiedla mieszkaniowego.
Klocki (najlepiej drewniane), zdjęcia nowoczesnych osiedli mieszkaniowych (w załączniku), kartki z bloku technicznego w formacie A3 (w kolorze żółtym, niebieskim i zielonym),  figury geometryczne wycięte z papieru kolorowego –po 6 jednego kształtu (np. prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów), ale różnych rozmiarów
R. informuje dziecko, że dotarło już do Warszawy. Opowiada o tym, że miasta wciąż się rozwijają i powstają w nich nowe osiedla mieszkaniowe. Pokazuje zdjęcia. Proponuje wspólną budowę jednego z nich. Układa na dywanie niebieskie i żółte kartki.  
 R. informuje, że będzie architektem projektującym nowe osiedle. Chce, aby znajdowały się w nim budynki o różnej wysokości. Dziecko będzie wykonawcą projektów architekta.
Przykłady projektów architekta:
 • Na osiedlu, w miejscach oznaczonych kolorem żółtym, ma stanąć  budynek sześciopiętrowy. W miejscach oznaczonych kolorem niebieskim ma stanąć  budynek  pięciopiętrowy. Dziecko buduje takie budynki z klocków.
• Architekt zmienia zdanie – w wysokich budynkach często psują się windy, budynek stojący na placu oznaczonym kolorem żółtym ma mieć cztery piętra, a ten stojący na placu w kolorze niebieskim –trzy piętra. Pyta: Co trzeba zrobić? Dziecko odejmuje po dwa klocki. Liczy, ile pięter mają teraz  domy.
 • Po prawej stronie każdego budynku ma stanąć niższy budynek. Dziecko samo decyduje, ile pięter ma mieć dom. R. pyta dziecko o domy na żółtej kartce: Ile pięter ma ten dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy? To samo odnośnie domów na niebieskiej kartce.
 • Architekt przygląda się domom i stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany. Oba budynki mają być takiej samej wysokości. Dziecko wykonują polecenie. N. pyta: Ile pięter trzeba było dobudować?
• Architekt informuje, że budowa domów na tym osiedlu została na razie zakończona.
•Teraz trzeba zadbać o zieleń. Dziecko układa z figur geometrycznych kwiaty na zielonych kartkach (trawnikach). Po zakończeniu zadania informuje, jakie figury były  potrzebne do wykonania kwiatów i ile.
 • Architekt wyraża zadowolenie z wykonanych prac. Mówi, że mieszkańcom tego osiedla tak spodobały się kolorowe trawniki, że teraz w swoich domach zawsze dbają o to, aby w wazonach były kwiaty.
•R. daje dziecku kartkę, na której jest narysowany kontur domu a pod nim 6 kresek. Dziecko liczy kreski i rysuje taką samą liczbę okien w domu.
 

czwartek, Maj 7, 2020