Edukacja domowa na 8 maja

•  Poznajemy Unię Europejską – rozmowa przy mapie
R. trzyma w ręce chorągiewkę przedstawiającą flagę Unii Europejskiej (można wykorzystać tą z załącznika)i mówi do dziecka: Europa nas wita (kłania się I macha flagą, dzieci ręką). R. pyta: Co to jest Europa? Wyjaśnia, że Europa to kontynent, na którym leży również Polska. Pokazuje mapę Europy.
 Potrzebne będą  gwiazdki  symbolizujące kraje:  Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia,  Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Szwecja, Węgry, Włochy  lub kartoniki z ich nazwami.
R. wyjaśnia, że niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały tak zwaną unię, czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie. R. porównuje Unię Europejską do domu, w którym wszyscy domownicy troszczą się o siebie wzajemnie.
R. układa np. ze sznurka lub wstążki  kontur domu, a dziecko układa w nim gwiazdki .
 
• Poznawanie flagi Unii Europejskiej.
Potrzebne: niebieski karton, żółte gwiazdki wycięte z papieru, zdjęcie flagi Unii Europejskiej (w załączniku).
 R. wyjaśnia, że Unia Europejska ma również swoją flagę, która dziecku już została zaprezentowana.  Jest ona symbolem wszystkich państw wchodzących w skład UE. Dziecko opisuje jej wygląd, liczą z R. gwiazdki na fladze. R. wyjaśnia, że na początku do Unii należało tylko 12 państw. Dlatego właśnie na fladze jest 12 gwiazdek. Liczba państw członkowskich zmieniła się – obecnie jest ich 27, ale liczba gwiazdek pozostała taka sama. Unii Europejskiej, pozostanie w niej 27 państw członkowskich. Istnieje jednak możliwość, że zostaną przyjęci nowi członkowie.
Dziecko układa gwiazdki na kartonie w taki sam sposób, jak są one ułożone na fladze UE.
 
•Ciekawostka: R. pokazuje obrazek z maskotką UE i opowiada o niej.
 
Dziecko wspólnie z rodzicem ogląda film o Unii
https://www.youtube.com?watch?v=h58YVP1Zvmw
 
•To Polska, moja ojczyzna – zajęcia plastyczne.
R. mówi rymowankę:
Ojczyzna to miejsce, które bardzo kochamy.
 Nazwę naszej ojczyzny głośno wymawiamy.
 Dziecko mówi słowo Polska.
 • Utrwalanie polskich symboli narodowych.
R. pyta: Jakie znasz polskie symbole? Jak wygląda godło Polski? Jak wygląda flaga Polski? Jakie kolory występują na fladze i na godle Polski?
 • Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy.
Potrzebny wycięty z papieru kontur mapy Polski, wycięty ze sztywnego papieru lub z tektury, kasza jęczmienna, mocny klej, np. wikol, biała farba i czerwona farba, pędzel.
Dziecko zapytane o kształt odpowiada, że to kontur Polski i pokrywa całą powierzchnię papieru klejem, a następnie posypuje kaszą jęczmienną. Potrząsa kartonem, usuwając z niego zbędną część kaszy. Dzieli kontur mapy Polski na dwie części – górną część malują na kolor biały, a dolną – na kolor czerwony.
 

piątek, Maj 8, 2020