Na majowej łące

"Wędrówki Skrzata Borówki- Łąka"- zachęcam do obejrzenie filmiku edukacyjnego przedstawiającego łąkę i jej mieszkańców.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

"Na łące"- słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej i odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści.

Jest jasno i błękitnie,

a wokół łąka kwitnie,

po łące sobie hasam

i trawę mam do pasa!

Na łące rosną babki

i mięta, i bławatki,

powoje i podbiały,

i inne dyrdymały!

Tu motyl, a tam dzwonek,

stokrotka i skowronek,

wśród trawy pachnie ziółko,

a ja powtarzam w kółko:

Jest jasno i błękitnie,

a wokół łąka kwitnie,

po łące sobie hasam

i trawę mam do pasa!

Po wysłuchaniu wiersza dzieci wymieniają nazwy roślin łąkowych, które pojawiają się w utworze (babka, mięta, bławatek, powój, podbiał, dzwonek, stokrotka) oraz zawierząt (motyl, skowronek). Podają przymiotniki określające nastrój wiersza (wesoły, pogodny, radosny). Dostrzegają humor w wierszu. 

"Mieszkańcy łąki"- opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi.

Rodzic prosi, aby dziecko zastanowiło się, jakie odgłosy zwierząt można usłyszeć na łące- dziecko prezentuje swoje propozycje. Następnie rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania opowiadania i do zabawy w naśladowanie zachowań i dźwięków wydawanych przez mieszkańców łąki:

Na pięknej majowej łące stał bocian i rozglądał się dookoła. Stanął na jednej nodze i głośno zaklekotał...Stanął na drugiej nodze i odezwał się ponownie...Wtem ujrzał w trawie małego ślimaka. Poruszał się powoli. Dźwigał na plecach swój domek, omijając zręcznie przeszkody. Nagle usłyszał jakiś szelest. Przestraszył się i schował do skorupki. To żabka go przestraszyła. Skakała szybko, jakby przed kimś uciekała. Zawołała głośno do swoich towarzyszek..., wskoczyła do strumyka i znikęła. Odezwały się inne żaby...i też ukryły się pod wodą. Widziała to wszystko pszczoła, która siedziała na kwiatku. Słychać było wyraźnie jej głos...Wzbiła się wysoko w powietrze i, kołując, spoglądała na łąkę. Potem usiadła na najpiękniejszym kwiatku, jaki wypatrzyła, zabzyczała radośnie i zabrała się do zbierania pyłku. A potem odleciała do ula.

"Świat zza szklanej szyby"- zabawa dramowa.

Rodzic pokazuje dziecku słoik z zamkniętą w środku sylwetą traszki. Następnie zachęca dziecko do wypowiedzenia się, jakie mogłaby powiedzieć zdania uwięziona w słoiku traszka. Przykładowe zdania: Tu jest bardzo pusto i zimno. Nie ma tu roślin ani wody. Nie podoba mi się tutaj-nie pachną kwiaty, nie grzeje słońce. Nie ma tu dla mnie nic do jedzenia.

W galerii znajdziecie kilka propozycji kart pracy do wykonania
Miłego Dnia :)

poniedziałek, Maj 11, 2020