Porady logopedyczne

W poszczególnych zakładkach znajdą Państwo porady i wskazówki związane z rozwojem mowy małego dziecka.
 
ĆWICZYMY MOWĘ W DOMU - RADY DLA RODZICÓW
 

  1. ĆWICZENIA O STAŁEJ PORZE DNIA

Jeśli ćwiczenia logopedyczne wpisane będą w rytm dnia, dziecko z chęcią będzie je wykonywać. Ważne, by po ich wykonaniu zaproponować dziecku coś, co lubi, np. oglądanie bajki.
 

  1. KRÓTKO ALE CZĘSTO

Krótkie, ale częste ćwiczenia są znacznie skuteczniejsze od tych długich i sporadycznych. Dziecko wtedy nie jest zmęczone i znacznie chętniej wykonuje proponowane zadania.
 

  1. UCZMY - BAWIĄC

Wybierz dla dziecka najbardziej atrakcyjną formę ćwiczeń. Wykorzystuj ulubione zabawki, które np. będą ćwiczyły razem z Wami. Możesz użyć przygotowanych z dzieckiem materiałów. Zaangażuj się w zabawę, wtedy dziecko z pewnością będzie chciało w niej uczestniczyć.  
 

  1. ŁAP OKAZJĘ

Wykorzystuj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń oddechowych, buzi i języka. Utrwalać prawidłową wymowę można w każdej sytuacji: np. na zakupach pobawcie się w szukanie produktów zawierających ćwiczoną głoskę; na spacerze dmuchajcie razem dmuchawce, a w kąpieli bańki mydlane.
 

  1. WSPÓLNE ĆWICZENIA

Ćwicz razem z dzieckiem! W domu to Ty jesteś nauczycielem i wzorem do naśladowania. Robienie śmiesznych minek przed lustrem, nie tylko pomoże ćwiczyć buzię, ale doskonale wzmocni Wasze więzi. Ćwiczcie i dobrze się bawcie.
 

  1. CIERPLIWOŚĆ I KONSEKWENCJA

Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie zniechęcaj się początkowym brakiem postępów.  Czasem mija trochę czasu zanim pojawią się pierwsze efekty terapii.
 

  1. MOTYWACJA

Motywację trzeba stale rozwijać i wzmacniać. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale! Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa  swoje „kryzysy” i gorsze dni podobnie jak my - dorośli. Jeśli chęć do ćwiczeń spada, warto poszukać nowych materiałów, ciekawych ćwiczeń i zabaw lub poprosić o pomoc logopedę.
 

  1. NAGRODY

Pamiętaj, że dziecko ciężko pracuje, aby nauczyć się nowego sposobu mówienia. Chwal je nawet za najdrobniejsze osiągnięcie. To dla dziecka największa nagroda i niezwykła motywacja. Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne „Brawo! Świetnie!" Po  zakończonych zajęciach może to być  naklejka lub obrazek.    Po osiągnięciu pewnego etapu (np. po uzbieraniu określonej liczby naklejek) możemy „zafundować” dziecku wyjście do kina, na basen, do sali zabaw. 
 

  1. KONTAKT  I WSPÓŁPRACA Z LOGOPEDĄ

Bądź w stałym  kontakcie z logopedą prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać  o  sposób  wykonywania ćwiczeń i uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.
 

  1. CZAS

Terapia logopedyczna to nie "czary-mary". Daj dziecku czas. Każda nowa  umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca  i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest  poprawna mowa i sprawna  komunikacja!
 
Opracowanie: Logopeda Jolanta Idzikowska