Wesoła Trójeczka koduje i programuje

Program rozwijający  

kompetencje matematyczne i cyfrowe dzieci

„ Wesoła Trójeczka koduje i programuje”

Program „Wesoła Trójeczka koduje i programuje” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021. Będzie on realizowany w połączeniu z ogólnopolskim projektem #20minutdlaMATEMATYKI, którego autorem jest Zuzanna Jastrzębska-Krajewska – @Pani Zuzia. Głównym założeniem wprowadzanego programu jest kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, a także upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii wśród dzieci 4-6-letnich. Dzieci będą nabywać uniwersalne kompetencje, takie jak: zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny, czyli w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby małego człowieka może być edukacja w modelu STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics), która będzie wykorzystywana podczas zajęć. Idea STEAM to spójne połączenie wiedzy z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Dzieci angażując w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą. W zaproponowanym programie połączymy dwie bardzo ważne kwestie: budowanie systemu wartości opartego na tradycji, dobrym przykładzie, rodzinie, krytycznym myśleniu oraz odpowiedzialne wykorzystywanie nowoczesnych technologii, wprowadzanie elementów algorytmicznego myślenia i naukę podstaw programowania. Zaproponowane aktywności w ramach programu „Wesoła Trójeczka koduje i programuje” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a także na rozwój współpracy z rodzicami, którzy będą informowani o prowadzonych działaniach i zachęcani do wykorzystywania proponowanych zadań w domu.

 

Cele ogólne:

  1. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych (cel zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021).
  2. Wprowadzanie skutecznych zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu poprzez świadome włączanie się do projektu #20minutdlamatematyki zarówno nauczycieli, jak i rodziców.

Cele szczegółowe:

  • Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i do prowadzenia zajęć, zabaw z edukacji matematycznej i dzielenia się tymi kompetencjami z rodzicami.
  • Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych.
  • Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki.
  • Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki.
  • Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, wnioskowania.
  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
  • Kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji.

 

Metody pracy:

Uczenie czynnościowe, czyli poprzez działanie – dziecko uczy się  poprzez manipulację przedmiotami, doświadczanie, próby, popełnianie błędów, w czasie i przestrzeni.

Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne

Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne:

  • narzędzia do kodowania offline:
    • mata do kodowania,
    • chusta animacyjna,
    • krążki,
    • kolorowe kubki,
    • kolorowe kartki,
    • klocki,
    • szarfy gimnastyczne,
  • narzędzia do kodowania online:
    • sprzęt komputerowy z dostępem do internetu,
    • tablica multimedialna,
    • platformy do kontaktu z rodzicami.

 

Przewidywane efekty programu:

Dzieci:

  1. Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów,
  2. Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych
  3. Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii

Częstotliwość zajęć : 2 razy w miesiącu, w grudniu i w lutym – 1 raz w miesiącu

Harmonogram i tematy zajęć:

  • październik:
    • „Warzywne rytmy”
    • „Uciekające kolory jesieni” – kodowanie z chustą
  • listopad:
    • „Barwy narodowe- kodujemy z matą
    • „Narysuj co czujesz” – graficzne rozkodowywanie emocji
  • grudzień:
    • „Prezent od Mikołaja” – kodowanie z kubeczkami
  • styczeń:
    • „Zima” – śnieżynkowe kodowanie
    • „Stopa za stopą”- kodujemy labirynt
  • luty:
    • „Ułóż to co ja” – kodowanie z klockami
  • marzec:
    • „Krople deszczu” – kodujemy dźwięki
    • „Budzenie kolorów wiosny” – kodowanie z chustą
  • kwiecień:
    • „Kolorowa gimnastyka” – kodujemy z chustą animacyjną
    • „Drzewo” – kodujemy z tablicą multimedialną w programie Scratch / kodowanie z kubeczkami
  • maj:
    • „Majowa łąka” – kolorowanie wg kodu
    • „Kwiatki dla mamy” – kodujemy z tablicą multimedialną w programie Scratch/kodowanie z kubeczkami

Autorzy programu: Aleksandra Orlicka-Kowalczyk, Ewelina Stasiak, Agnieszka Woźniak, Agnieszka Jaworska, Agnieszka Szulc

Grupy realizujące:

  • Gr. III – Jeżyki
  • Gr. IV – Liski 
  • Gr. V – Sówki
  • Gr. VI – Biedronki