PROGRAM WŁASNY
„Wesoła Trójeczka – śpiewa, gra i tańczy”
Z ZAKRESU EDUKACJI RYTMICZNO – MUZYCZNEJ
PRZEZNACZONY DLA DZIECI 4-6 LETNICH
Autor programu: Ewelina Stasiak, Agnieszka Jaworska
Obszar realizacji programu: Publiczne Przedszkole nr 3
Czas realizacji: październik 2018 – czerwiec 2019
Częstotliwość zajęć: 2 zajęcia w miesiącu
Czas trwania zajęcia: 4-latki – około 15-20minut
5-6-latki – 30 minut
- Charakterystyka programu
Czynnikiem, który wpływa na ogólny rozwój dzieci ( fizyczny, intelektualny, emocjonalny i estetyczny) jest muzyka. Muzyka pozwala na wyrażanie uczuć i emocji. Ekspresja twórcza wynika z naturalnych potrzeb dziecka, jej zaspokojenie jest podstawowym warunkiem pełnego rozwoju człowieka. Muzyka, jako środek niewerbalnej komunikacji posiada potężne działanie aktywizujące. Wywołuje spontaniczne reakcje emocjonalne i ruchowe. Porusza, stymuluje ciało i umysł, zaprasza do współdziałania zarówno przez taniec, śpiew i grę na instrumentach. Zajęcia rytmiczno umuzykalniające dla dzieci w wieku przedszkolnym mają na celu rozbudzenie wrażliwości muzycznej i estetycznej dzieci, rozwijanie zamiłowania do śpiewu, muzyki, tańca oraz zaspokajanie potrzeby ruchu przez:
- rozwijanie słuchu muzycznego
- kształcenie poczucia rytmu
- poprawne śpiewanie piosenek
- poprawne i estetyczne poruszanie się
- wspólne muzykowanie
- rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej.
Program zajęć muzycznych „Wesoła Trójeczka – śpiewa, gra i tańczy” przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Środki dydaktyczne:
- odtwarzacz CD;
- płytoteka;
- bum bum rurki;
- instrumenty;
- komputer;
- tablica interaktywna;
- programy multimedialne.
- Cele ogólne programu:
- kształtowanie umiejętności czynnego i spontanicznego obcowania z muzyką
- rozbudzanie zamiłowania do muzyki, śpiewu, tańca
- kształcenie poczucia rytmu
- rozwijanie predyspozycji i wrażliwości muzycznej
- kształcenie możliwości głosowych
- rozwijanie twórczej aktywności
- kształcenie percepcji słuchowej
- rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej
- integracja grupy
- Cele szczegółowe programu:
- śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
- poruszanie się w rytm muzyki
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
- rozpoznawanie brzmienia wybranych instrumentów perkusyjnych
- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków
- improwizacje wokalne, rytmiczne i taneczne
- rozwijanie świadomości przestrzeni i działania w niej oraz myślenia dywergencyjnego
- wyrabianie pamięci oraz wyobraźni muzycznej
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole
- kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa, dynamiki, wysokości dźwięku
- kształtowanie słuchu i umiejętności słuchania muzyki
- zapoznanie z wyglądem wybranych instrumentów muzycznych
- umiejętność nazywania wybranych instrumentów muzycznych
- rozbudzanie zainteresowań muzycznych na drodze obcowania z dźwiękiem i rytmem
4. Metody realizacji programu:
- Metody słowne – poszerzające zasób słownictwa dzieci
- Metody percepcyjne – obejmujące obserwację, pokaz
- Metody aktywizujące – kształtujące postawę twórczą, kreatywność, innowacyjność
- Metody problemowe – uczące poznawania rzeczywistości poprzez poszukiwania dróg rozwiązania problemu
- Metody odtwórcze - zadaniowe, ruchowo – naśladowcze
- Metoda zadań stawianych do wykonania – pobudzanie aktywności dzieci do podejmowania działań mających na celu zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności
5. Formy:
- Praca z całą grupą
- Praca w zespołach
- Praca indywidualna
6. Oczekiwane efekty programu:
Dla dzieci:
- dziecko ma kontakt z muzyką, uwrażliwia się na nią
- dziecko rozwija inwencję twórczą, kreatywność, innowacyjność
- dziecko dostosowuje ruch ciała do muzyki, zmian dynamicznych, rytmicznych oraz tempa
Dla nauczyciela:
- poszerzanie i propagowanie kultury muzycznej
- poszerzanie swojej wiedzy z zakresu edukacji muzycznej i wykorzystywanie jej w praktyce
- satysfakcja z wykonywanej pracy
Dla przedszkola:
- poprzez realizację programu przedszkole oferuje rodzicom szerszą ofertę edukacyjną dla dzieci
- tworzenie bliższej więzi rodziców z placówką
Ewaluacja programu własnego:
Ewaluacja programu „Wesoła Trójeczka śpiewa, gra i tańczy” ma na celu pozyskanie informacji na temat:
- zainteresowań, wiedzy oraz umiejętności dzieci w zakresie edukacji muzycznej (prezentowanych m.in. podczas występów dla rodziców, konkursów)
- stopnia atrakcyjności prowadzonych zajęć
- skuteczności metod i form stosowanych podczas realizacji zadań
Ewaluując program zastosuję następujące metody ewaluacji:
- kształtująca – dokonywana podczas realizacji programu
- nieoficjalna – dokonana na użytek własny
- oficjalna – dokonana przez rodziców
- podsumowująca – która odniesie się do efektów zrealizowanego programu
Metody ewaluacji
- Obserwacja dzieci uczestniczących w zajęciach – zbieranie informacji na temat przebiegu realizacji programu
- Ankieta dla rodziców
Wyniki ewaluacji mojego programu będą uzasadniały potrzebę określonych zmian w programie.
Tematy zajęć:
PAŹDZIERNIK– Wesołe zabawy na pochmurne dni
LISTOPAD – Deszczowe piosenki
GRUDZIEŃ– Hej kolęda…
STYCZEŃ– Zimowe Dźwięki
LUTY– Karnawałowe szaleństwo
MARZEC – Wiosna-radosna
KWIECIEŃ– Wielkanocne figle
MAJ – Majowy koncert
CZERWIEC – Do widzenia przedszkole, Witajcie Wakacje !
PAŹDZIERNIK
„Wesołe zabawy na pochmurne dni”
- „Powitanka” - zabawa muzyczno - ruchowa
- „Orzeszek” - zabawa muzyczno - ruchowa(wersja tupana )
- ”Bumta-ra-ra”, „Płyną chmurki” - zapoznanie z piosenką
Cele:
- Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Bumta-ra-ra”, ”Płyną chmurki”
- Powtarzanie krótkich rytmizowanych tekstów
- Wykonywanie prostych rytmów za pomocą tupania, klaskania, podskoków.
LISTOPAD
„Deszczowe piosenki”
- „Piosenka do pary”, ”Podajmy sobie ręce”- zabawy muzyczno- ruchowe integrujące grupę
- „Krakowiaczek” - nauka kroku tanecznego i słów do utworu.
- ”Płynie Wisła Płynie”, ”Pan Listopad”-poznanie słów i melodii piosenek
Cele:
- Reagowanie na sygnał muzyczny podczas zabaw ruchowych przy muzyce
- Integracja z grupą rówieśniczą
- Zapoznanie z instrumentami muzycznymi, odpowiednie reagowanie na tempo i rytm.
GRUDZIEŃ
„Hej kolęda..”
- „Grudniowy dzień”-zabawa rytmiczna z instrumentem perkusyjnym trójkątem
- "Kochany panie Mikołaju" –nauka piosenki
- ”Świeć gwiazdeczko”- zabawa ilustracyjna do piosenki
- Kolędy-zwyczaje i tradycje świąteczne-śpiewanie wybranych kolęd i pastorałek.
Cele:
- Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej
- Rozróżnianie melodii głośnej i cichej, szybkiej i wolnej
- Doskonalenie narządu oddychania i poprawnej postawy ciała podczas śpiewu
STYCZEŃ
„Zimowe dźwięki”
- „Bałwanek”, „Zima”,” Hu hu ha, nasza zima zła”- nauka piosenek i improwizacji ruchowej o tematyce zimowe
- Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
- Ćwiczenia logorytmiczne i oddechowe
Cele:
- Doskonalenie sprawności aparatu oddechowego i narządu mowy
- Rozwijanie poczucia rytmu
- Imitowanie ruchem zbaw zimowych: jazda na sankach, lepienie kul śniegowych, rzucanie śnieżkami, jazda na łyżwach
LUTY
„Karnawałowe szaleństwo”
- Improwizacja ruchowa oparta na tematyce karnawałowej
- ”Śniegowa samba”- poznanie tekstu i melodii piosenki
- Nauka podstawowego kroku samby
Cele:
- Kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa i dynamiki
- Poznanie kroków Samby
MARZEC
„Wiosna-radosna”
- Zabawy o tematyce wiosennej
- Zapoznanie z instrumentem( flet/flażolet)
- Nauka piosenki ”Wiosenny spacerek”
Cele:
- Śpiewanie indywidualne ze zwróceniem uwagi na prawidłową emisję, wyraźną dykcję.
- Nauka gry na flecie/flażolecie.
KWIECIEŃ
„Wielkanocne figle”
- Zabawy związane ze zbliżającymi się świętami ,tradycjami wielkanocnymi.
- ”Kurki trzy”- nauka piosenki.
- ”Pisanki”-zabawy rytmiczne'
Cele:
- Rozwiązywanie zagadek rytmicznych i melodycznych
- Kształcenie koordynacji muzyczno-ruchowej
MAJ
„Majowy koncert”
- Zabawy orientacyjne i organizacyjne „Żabki i bociany”, ”Osy”
Cele:
- Wyrabianie poczucia przestrzennego
- Reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki, charakteru melodii
- Kształtowanie lekkości i płynności ruchów
CZERWIEC
„Do widzenia przedszkole, Witajcie Wakacje !”
- Utrwalanie piosenek poznanych w ciągu roku szkolnego
- Aktywne słuchanie dzieła G.F Haendla „Country Dance”
Cele:
- Estetyczne poruszanie się, zgodnie ze słyszaną muzyką
- Rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnych
Literatura:
- Brzezińska R., Muzyka i ruch w przedszkolu na cztery pory roku
- Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu
- Smoczyńska – Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu
- Staniek Marzena „ Konspekty zajęć rytmiczno – muzycznych dla grupy 5-6- latków na cały rok szkolny”
- Malko Dorota „ Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu”
- Podolska Beata „ Z muzyką w przedszkolu”
- Katarzyna Bayer „Do, Re, mi muzyczne zabawy ruchowe”