Rozwój mowy 3-latka
Rozwój mowy trzylatka
Prawidłowo rozwijający się trzylatek:
rozumie wypowiedzi innych, jeżeli ich treść mieści się w granicach doświadczeń dziecka, tj. wskazuje części twarzy, ciała, części zabawek, przynosi przedmioty, próbuje wykonywać codzienne czynności według podanych instrukcji słownych, pytane – podaje swoje imię;
buduje poprawne trzy-, czterowyrazowe zdania;
używa przyimków;
pojawiają się kategorie gramatyczne, choć często jeszcze występują formy nieprawidłowe;
rozróżnia poprawną wymowę, ale nie zawsze potrafi prawidłowo ją wyartykułować;
wie, kiedy powiedzieć: "Dzień dobry", "Dziękuję", "Przepraszam";
słucha uważnie bajek;
bawi się tematycznie z rówieśnikami, np. w policjantów, dom, przedszkole;
w jego mowie może jeszcze brakować wielu głosek (s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r);
- zasób słownictwa – 1000 słów.
Rodzicu, jeśli Twoje dziecko "ociąga się" z mówieniem/ nie mówi w wieku 2 - 3 lat lub ma problemy z rozumieniem prostych wypowiedzi - zgłoś się do logopedy zanim będzie za późno!
Wybierz się na konsultację logopedyczną, jeśli Twoje dziecko:
nie wykazuje zainteresowania mową;
posługuje się gestami, krzykiem;
nie rozumie prostych komunikatów słownych;
nie wypowiada się wcale, porozumiewa się za pomocą zaledwie kilku dźwięków lub pojedynczych słów;
mówi w sposób zrozumiały tylko dla Ciebie;
uparcie, bez zrozumienia powtarza wyrazy, wyrażenia lub zdania wypowiedziane przez inną osobę (tzw. echolalie);
nadal karmione jest butelką ze smoczkiem, ma problemy z żuciem i gryzieniem pokarmów;
przeważenie oddycha ustami, nadmiernie ślini się, często wsuwa język między zęby, np. podczas zabawy czy słuchania bajki lub też wypowiada jakąś głoskę międzyzębowo (wkłada język między zęby najczęściej przy wymowie głosek ś-ź-ć-dź lub s-z-c-dz) - to wada wymowy;
- nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z osobami, które do niego mówią.
Rodzicu!
Nie czekaj aż niemówiący Maluch "sam z tego wyrośnie" - niektóre dzieci nie wyrastają bez pomocy, potrzebują specjalistycznego wsparcia! Rozpocznijcie terapię od razu, bo za parę lat dziecko może mieć problemy szkolne.
Wcześnie podjęta interwencja logopedyczna pozwoli szybciej wyrównać opóźnienia w rozwoju mowy i usunąć ewentualne zaburzenia.
Bibliografia:
Emiluta- Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.
Opracowanie:
Logopeda: mgr Jolanta Idzikowska