Rozwój mowy 4-latka
Rozwój mowy czterolatka
Prawidłowo rozwijający się czterolatek:
jest w okresie pytań: Dlaczego?;
posiada coraz bogatsze słownictwo;
używa wyrazów nazywających cechy (przymiotników i przysłówków);
posługuje się zdaniami złożonymi;
rozpoznaje kolory;
wykonuje coraz bardziej skomplikowane polecenia;
ogranicza używanie neologizmów dziecięcych i błędów gramatycznych;
zaczyna wypowiadać słowa podkreślające przeżywane emocje (np. wspaniale!, świetnie!, ojej..., super!);
rozumie i nazywa związki przyczynowo - skutkowe;
mówi o wydarzeniach przeszłych, teraźniejszych i przeszłych;
posługuje się przyimkami określającymi usytuowanie przedmiotu lub osoby ( na, pod, obok, do, w, za, itd.);
- wymawia wszystkie głoski języka polskiego prócz: "sz-ż-cz-dż, r"
Wybierz się na konsultację logopedyczną, jeśli Twoje dziecko:
wydaje nieartykułowane dźwięki;
porozumiewa się tylko za pomocą pojedynczych słów;
nie rozumie poleceń słownych lub jego reakcja wskazuje na niepełne zrozumienie;
mówi w sposób niezrozumiały dla otoczenia;
wsuwa język miedzy zęby w czasie wymowy głosek, najczęściej "s-z-c-dz/ ś-ź-ć-dź";
głoski dźwięczne wymawia bezdźwięcznie, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta;
nie wymawia głosek "k", "g", zastępuje je głoskami "t", "d", np. zamiast koło mówi toło, zamiast gol mówi dol;
głoski: "s, z, c, dz" zamienia na głoski "ś, ź, ć, dź";
ma przetrwały niemowlęcy odruch połykania lub parafunkcje: ssanie kciuka, butelki;
manifestuje objawy nasilonej niepłynności mowy i uświadamia je sobie.
Drodzy rodzice oraz opiekunowie
Często ze mną rozmawiajcie. To pozytywnie wpłynie na moją zdolność komunikacji.
Zadawajcie mi pytania: Kto? Co robi? Dlaczego? Kiedy?, aby mobilizować mnie do myślenia i tworzenia dłuższych wypowiedzi.
Odpowiadajcie na moje pytania, nawet jeśli stawiam ich bardzo dużo. Wasze odpowiedzi zaspokoją moją ciekawość, poszerzą wiedzę i będą dla mnie właściwym wzorcem językowym.
Uczmy się razem wierszyków, zagadek i piosenek. To usprawni moją pamięć i wzbogaci słownictwo.
Oglądajmy razem obrazki. Swoimi pytaniami mobilizujcie mnie do ich opisywania.
Czytajcie mi krótkie bajeczki i opowiadajcie historie, a następnie rozmawiajcie ze mną o bohaterach i treści. Zadawajcie pytania: Kto? Dlaczego? Z kim?, aby sprawdzić czy wszystko rozumiem.
Bibliografia:
Emiluta- Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.
Opracowanie:
Logopeda: mgr Jolanta Idzikowska