Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Rozwój mowy 5-cio i 6-latka

Rozwój mowy pięciolatka i sześciolatka

Prawidłowo rozwijający się pięciolatek:

  • nadal zadaje wiele pytań, jest ciekawy świata;

  • wypowiada się w kilku zdaniach, utrzymując kolejność zdarzeń i zależność przyczynowo - skutkową opowiadania;

  • wyjaśnia znaczenie słów;

  • opisuje przedmioty, wymieniając ich cechy i zastosowanie;

  • używa poprawnych form w mowie gramatycznych (agramatyzmy zanikają), uruchamia się autokorekcja;

  • wymawia wszystkie głoski języka polskiego prócz głoski "R" (może, ale nie musi jeszcze jej wymawiać);

  • zasób słownictwa to około 2000 słów, słownik ten stale się poszerza.

Prawidłowo rozwijający się sześciolatek:

  • wymawia już wszystkie głoski języka polskiego;

  • potrafi rymować i bawić się słowami;

  • zasób słownictwa – od 3000 do 4500 słów.

Pięcio- i sześciolatek:

  • jest w okresie ostatecznego kształtowania się systemu językowego;

  • posiada coraz bogatszy słownik, znacznie poprawia się jego zdolność narracji i umiejętność tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi;

  • w czasie zabawy chętnie wciela się w inne role;

  • potrafi ładnie się przywitać i pożegnać, wie, że inaczej musi się zachowywać podczas rozmowy z rodzicami, panią w przedszkolu i rówieśnikami;

  • ma świadomość tego, że dzieci w innych krajach mówią w innym języku niż on.

Wybierz się na konsultację logopedyczną, jeśli Twoje dziecko:

  • mówi inaczej niż jego rówieśnicy;

  • mówi niezrozumiale dla osób spoza rodziny;

  • głoski: [s, z, c, dz];[sz, ż, cz, dż]; [ś, ź, ć, dź] mówi z językiem wsuniętym między zęby;

  • nie wymawia głosek [sz, ż, cz, dż];

  • wymawia nieprawidłowo głoskę „r” (tzw. „r” francuskie);

  • dziecko 6-letnie nie wymawia głoski "r" lub zastępuje ją głoskami „j” , „l”;

  • posiada tzw. mowę świszczącą;

  • jąka się, zacina, mówi za szybko lub za wolno;

  • nie zwraca uwagi na rozmówcę, nie utrzymuje z nim kontaktu wzrokowego;

  • przestało mówić w ogóle lub mówi tylko w określonym środowisku;

  • często oddycha ustami (z wyjątkiem choroby).

Przed rozpoczęciem nauki w szkole mowa dziecka powinna być w pełni ukształtowana. Pozwoli to uniknąć trudności w czytaniu i pisaniu, a także uchroni dziecko przed dyskomfortem lub wstydem związanym z trudnościami artykulacyjnymi.

Rodzicu, jeżeli cokolwiek niepokoi Cię w mowie dziecka, nie czekaj, udaj się do specjalisty. Zwlekanie z pomocą dziecku, które ma problem komunikacyjny działa na jego niekorzyść. Im szybciej zaczniecie terapię, tym szybciej się ona zakończy. Wiele dzieci chodzi na zajęcia logopedyczne, w efekcie czego pięknie mówią i co najważniejsze - bardzo te zajęcia lubią.

Zadbaj o dobry i równy Start swojego dziecka w progi szkolne.

 

Bibliografia:
Emiluta- Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.

Opracowanie:
Logopeda: mgr Jolanta Idzikowska