Rozwój mowy 5-cio i 6-latka
Rozwój mowy pięciolatka i sześciolatka
Prawidłowo rozwijający się pięciolatek:
nadal zadaje wiele pytań, jest ciekawy świata;
wypowiada się w kilku zdaniach, utrzymując kolejność zdarzeń i zależność przyczynowo - skutkową opowiadania;
wyjaśnia znaczenie słów;
opisuje przedmioty, wymieniając ich cechy i zastosowanie;
używa poprawnych form w mowie gramatycznych (agramatyzmy zanikają), uruchamia się autokorekcja;
wymawia wszystkie głoski języka polskiego prócz głoski "R" (może, ale nie musi jeszcze jej wymawiać);
zasób słownictwa to około 2000 słów, słownik ten stale się poszerza.
Prawidłowo rozwijający się sześciolatek:
wymawia już wszystkie głoski języka polskiego;
potrafi rymować i bawić się słowami;
zasób słownictwa – od 3000 do 4500 słów.
Pięcio- i sześciolatek:
jest w okresie ostatecznego kształtowania się systemu językowego;
posiada coraz bogatszy słownik, znacznie poprawia się jego zdolność narracji i umiejętność tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi;
w czasie zabawy chętnie wciela się w inne role;
potrafi ładnie się przywitać i pożegnać, wie, że inaczej musi się zachowywać podczas rozmowy z rodzicami, panią w przedszkolu i rówieśnikami;
ma świadomość tego, że dzieci w innych krajach mówią w innym języku niż on.
Wybierz się na konsultację logopedyczną, jeśli Twoje dziecko:
mówi inaczej niż jego rówieśnicy;
mówi niezrozumiale dla osób spoza rodziny;
głoski: [s, z, c, dz];[sz, ż, cz, dż]; [ś, ź, ć, dź] mówi z językiem wsuniętym między zęby;
nie wymawia głosek [sz, ż, cz, dż];
wymawia nieprawidłowo głoskę „r” (tzw. „r” francuskie);
dziecko 6-letnie nie wymawia głoski "r" lub zastępuje ją głoskami „j” , „l”;
posiada tzw. mowę świszczącą;
jąka się, zacina, mówi za szybko lub za wolno;
nie zwraca uwagi na rozmówcę, nie utrzymuje z nim kontaktu wzrokowego;
przestało mówić w ogóle lub mówi tylko w określonym środowisku;
często oddycha ustami (z wyjątkiem choroby).
Przed rozpoczęciem nauki w szkole mowa dziecka powinna być w pełni ukształtowana. Pozwoli to uniknąć trudności w czytaniu i pisaniu, a także uchroni dziecko przed dyskomfortem lub wstydem związanym z trudnościami artykulacyjnymi.
Rodzicu, jeżeli cokolwiek niepokoi Cię w mowie dziecka, nie czekaj, udaj się do specjalisty. Zwlekanie z pomocą dziecku, które ma problem komunikacyjny działa na jego niekorzyść. Im szybciej zaczniecie terapię, tym szybciej się ona zakończy. Wiele dzieci chodzi na zajęcia logopedyczne, w efekcie czego pięknie mówią i co najważniejsze - bardzo te zajęcia lubią.
Zadbaj o dobry i równy Start swojego dziecka w progi szkolne.
Bibliografia:
Emiluta- Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.
Opracowanie:
Logopeda: mgr Jolanta Idzikowska